Seriál: 1. díl – Common Rail a měrné jednotky

Rozhodli jsme se nastínit problematiku naftových motorů (vstřikovačů a čerpadel) široké veřejnosti. Proto Vám přinášíme náš nový několikadílný seriál, který by Vám, motoristům, měl stručně vysvětlit, co máte pod kapotou, jak se o to starat a co dělat v případě poruchy. Doufáme, že pro Vás toto povídání bude užitečné a že se budete těšit na další díly.

Systém Common Rail

Dnes jediný systém vstřikování paliva, který splňuje přísná pravidla emisních norem.

Palivo (v našem případě nafta) se dávkuje (vstřikuje) pod vysokým tlakem cca 1700 Bar. Čerpadlo a vstřikovací jednotky musí být dostatečně robustní a přesně opracované.

Pro udržení činnosti těchto součástí je tedy nutné udržovat čistotu v celém palivovém systému.

Systém je tak přesný, že rozměry se měří v jednotkách mikrometr (mikron). 1 μm = 0,001 mm, 1 µm = 1×10−6 m (μ = mikro)

Pro představu uvedeme rozměry z běžného života:

lidský vlas – 100 μm

lidské vidění (co jsme schopni rozpoznat pouhým okem) – 40 μm

plíseň – 2 μm

palivový filtr zachytí částečku – 2 μm

lapování dosedacích ploch vstřik. ventilu – 1 μm

 

Proto je velmi důležité jezdit na pravidelný servis a případně aditivování paliva. Výrazně se tím prodlouží životnost vstřikovacího čerpadla i motoru.