V dnešním díle si povíme něco o nekvalitním palivu a průběhu případné destrukce motoru.
Palivo, které nevyhovuje normám a má stopy kondenzátu (vody), poruší mazací film dosedacích ploch podávacího čerpadla, následně se komponenty nadměrně zahřívají a odlupují. Kovové části (piliny) vniknou do traktu vysokotlakého čerpadla, částečně jej poruší a pokračují dále do vstřikovačů. Zbytek kovových pilin putuje dále do přepadové jednotky a poté zpět do nádrže.
Celý cyklus se opakuje a systematicky ničí čerpadlo. Nejvíce však vstřikovací jednotky, které jsou nadměrně namáhané (tlakem vstřikovaného paliva, vysokou teplotou paliva a tlakem komprese samotného motoru). Vstřikovač, jenž se zanese kovovým otěrem, vykazuje nedostatečnou dávku a objem paliva, který má být vstřikován do motorového prostoru. Dno pístu je nedostatečně chlazeno a dojde k destrukci motoru.
Aby k výše popsané situaci nedošlo, doporučujeme tankovat palivo pouze u prověřených čerpacích stanicích a palivo aditivovat. Ostatně jak předejít nákladným opravám jste se dozvěděli v 2. díle našeho seriálu.
Časté závady:
- chudá směs (nedostatečná dávka vstřikovače)
- propálený píst
- ohnutá ojnice
Další díl: příklady oprav vstřikování, opravy nebo repase